Silniki hydrauliczne


5
(2)

Ważny element hydrauliki siłowej – silnik hydrauliczny

Silnik hydrauliczny to element układu hydraulicznego, który przekształca energię płynu znajdującego się pod ciśnieniem w energię mechaniczną. Silniki hydrauliczne umożliwiają poruszanie się w różnych kierunkach, a także zmianę prędkości obrotowej i momentu obrotowego.

Ale co to jest silnik hydrauliczny? Do czego służy i jak działa? Jakie są korzyści z zastosowania silnika hydraulicznego w sprzęcie różnego rodzaju? Na czym polega regeneracja silników hydraulicznych?

Zastosowanie silników hydraulicznych

Silniki hydrauliczne są stosowane w wielu gałęziach przemysłu, takich jak rolnictwo, leśnictwo, budownictwo, recykling i transport drogowy. Stosuje się je również w instalacjach przemysłowych, w tym w przemyśle przetwórczym i spożywczym.

Zastosowanie silników hydraulicznych jest również bardzo ważne w usługach ogólnych. Można je znaleźć w wielu samochodach osobowych, ciężarowych i innych pojazdach. Są one odpowiedzialne za uruchamianie różnego rodzaju urządzeń i mechanizmów, w tym układów wspomagania kierownicy i hamulców.




Co to jest silnik hydrauliczny? Zasada działania silnika

Rola każdego silnika jest taka sama. Głównym zadaniem silnika jest przekształcanie energii w pracę. Każdy silnik ma taką samą misję – wprawić maszynę w ruch.

Można powiedzieć, że każdy silnik przekształca energię w pracę, wprawiając obiekt w ruch. Jednak sposób, w jaki robią to odmienne silniki, różni się w zależności od rodzaju energii, którą wykorzystują do poruszania obiektu. Większość popularnych silników wykorzystuje energię elektryczną lub spalanie (gaz lub olej napędowy). Niektóre jednak wykorzystują do poruszania przedmiotów inne rodzaje energii, takie jak wiatr lub woda.

Główną zaletą silników hydraulicznych jest ich ogromna moc, która umożliwia im napędzanie dużych obciążeń przy niskich wartościach prędkości i momentu obrotowego. Ponadto szeroki zakres konstrukcji pozwala na wykorzystanie ich w wielu różnych zastosowaniach. Większość silników hydraulicznych charakteryzuje się wysoką niezawodnością i sprawnością w porównaniu z napędami elektrycznymi i elektromechanicznymi.

Zasada działania silnika hydraulicznego jest bardzo prosta. Silnik wytwarza ciśnienie w danej cieczy. Medium pod ciśnieniem odznacza się większą energią potencjalną, która jest z kolei zamieniana na pracę przez silnik hydrauliczny.


Hydraulika siłowa – budowa silników hydraulicznych

Główną częścią każdego silnika hydraulicznego są stojan i wirnik. Stojan jest nieruchomy, podczas gdy wirnik się obraca.

Stojan składa się z dwóch części: obudowy zewnętrznej, w której obraca się wirnik, oraz dwóch lub więcej komór wewnętrznych oddzielonych cienkimi ściankami. Wewnątrz komory znajdują się rowki, które zapewniają przepływ od wlotu do wylotu.

Wirnik składa się z dwóch osi, które obracają się wewnątrz stojana. Dodatkowo posiada on wewnętrzne kanały dla płynów (rowki), które umożliwiają przepływ z jednej komory do drugiej wewnątrz samego wirnika, jak również z jednej strony wirnika do drugiej i z powrotem przez port wylotowy. Przepływ cieczy przez wszystkie te kanały powoduje zmiany ciśnienia i objętości, które wywołują obrót wału.

Niektóre rodzaje silników hydraulicznych:

  • silniki hydrauliczne łopatkowe wolnoobrotowe,
  • silniki hydrauliczne wielotłokowe wolnoobrotowe (osiowe oraz promieniowe),
  • silniki hydrauliczne szybkoobrotowe,
  • silniki hydrauliczne zębate wolnoobrotowe (orbitalne i satelitowe).



Hydraulika siłowa – awarie i naprawa silników hydraulicznych

W przypadku awarii zaleca się przeprowadzenie naprawy lub wymianę silnika na nowy. Zależy to od aktualnego stanu technicznego i innych czynników. Niezależnie od podjętej decyzji należy zadbać o to, aby taka sytuacja nie powtórzyła się w przyszłości.

Uszkodzeń można uniknąć dzięki okresowym przeglądom i regeneracji. Przedłuży to żywotność silnika i pozwoli uniknąć nieoczekiwanych przestojów oraz problemów związanych z zakupem nowej jednostki napędowej. Najczęstszą przyczyną awarii silnika hydraulicznego jest brak okresowej regeneracji.

Awarie silnika hydraulicznego obejmują m.in.:

  • wyciek z uszczelki lub uszczelnienia wału,
  • niewystarczające ciśnienie robocze w systemie pracy,
  • uszkodzenie elementów wewnątrz silnika (tłoków lub śrub),
  • nadmierny luz osiowy tłoków lub śrub na wałach korbowych albo wałach itp.

Serwis podzespołów hydrauliki siłowej – jak wygląda regeneracja silników hydraulicznych?

Zakres prac przy naprawie silnika hydraulicznego zależy od jego stanu technicznego. Najpierw należy dobrze obejrzeć układ i zidentyfikować ewentualne problemy. Może się zdarzyć, że specjalista będzie musiał usunąć usterki wykryte podczas tego procesu. Aby usprawnić cały proces, dobrze jest dostarczyć do serwisu pompę wraz z silnikiem hydraulicznym, co pozwoli uniknąć dodatkowych problemów z funkcjonowaniem systemu. Jedną z przyczyn uszkodzenia mogą być opiłki metalu przedostające się do wnętrza urządzenia.

Regeneracja silników hydraulicznych jest dość prosta dla doświadczonego serwisanta hydrauliki siłowej. Pierwszym krokiem jest rozłożenie silnika hydraulicznego na części. Dokonuje się oględzin stanu zużycia i weryfikuje ewentualne uszkodzenia. W kolejnym kroku sporządza się ekspertyzę, w której opisuje się stan techniczny silnika hydraulicznego. Ekspertyza polega na sprawdzeniu wszystkich elementów silnika hydraulicznego. Jeżeli powyższe czynności wykażą, że naprawa jest bezsensowna i nieopłacalna, wtedy najlepiej podjąć decyzję o zakupie nowego silnika hydraulicznego.

Naprawa silników hydraulicznych to bardzo często wykonywana usługa w serwisie hydrauliki siłowej. Należy dbać o regularne serwisowanie pomp i silników hydraulicznych, gdyż najczęściej to brak cyklicznych przeglądów jest przyczyną awarii tych części.

Oceń naszą pracę

5
(2)

BANAT Oddział Warszawa

03-893 Warszawa

Bukowiecka 92tel. + 48 532 784 318

warszawa@banat.pl

BANAT Siedziba Główna

32-731 Żegocina

Łąkta Górna 534


tel. + 48 600 203 400

biuro@banat.pl

Oceń naszą pracę