BANAT Sp. z o.o. Łąkta Górna 534

Łąkta Górna 534

32-731 Żegocina

tel: +48 600 203 400

biuro@banat.pl

pon-pt 7-17

Silnik hydrauliczny – obok pompy, elementów sterujących i siłowników – to ważny element układu hydraulicznego. To dzięki niemu możliwa jest praca maszyny. Warto więc odpowiednio o niego dbać i serwisować, żeby wydłużyć jego żywotność i czas działania.

Zastanawiasz się, jakie są rodzaje silników hydraulicznych? Chcesz poznać ich zastosowania? Nie wiesz, czy naprawić swój silnik, czy wymienić na nowy? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł!

Co to w ogóle jest silnik hydrauliczny

Silnik hydrauliczny to element układu hydraulicznego, który przekształca energię płynu znajdującego się pod ciśnieniem w energię mechaniczną. Silniki hydrauliczne umożliwiają poruszanie się w różnych kierunkach, a także zmianę prędkości obrotowej i momentu obrotowego.

 

Co to oznacza?

To właśnie dzięki silnikowi możesz poruszać swoją maszyną, a także jej poszczególnymi elementami, np. obrotem lub osprzętem. Silniki pod pewnymi względami są podobne do pomp hydraulicznych – działają jednak w odwrotny sposób.

 

Główną zaletą silników hydraulicznych jest ich ogromna moc. Większość z nich charakteryzuje się wysoką niezawodnością i sprawnością w porównaniu z napędami elektrycznymi i elektromechanicznymi.

Budowa i zasada działania silnika hydraulicznego

Pod względem budowy silniki hydrauliczne są całkiem podobne do pomp hydraulicznych. Stąd też często bierze się pytanie, czy pompa może działać jako silnik i odwrotnie. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że działanie pompy i silnika jest przeciwne.

 

Pompa hydrauliczna przekształca energię mechaniczną na hydrauliczną, którą przekazuje do silnika, a ten zamienia energię cieczy pod wysokim ciśnieniem z powrotem w energię mechaniczną, która umożliwia poruszanie maszyną.

 

Taka zamiana energii możliwa jest dzięki odpowiedniej budowie silnika. Zbudowany jest on z wału obrotowego, komór roboczych oraz zewnętrznej obudowy. W komorach roboczych znajdują się elementy robocze (np. tłoki lub koła zębate), które wprawiają ciecz w ruch.

Rodzaje silników hydraulicznych

Silniki hydrauliczne można podzielić ze względu na ich budowę. Głównym czynnikiem decydującym jest tutaj element roboczy. To od niego zależy, jakie parametry osiąga silnik, jaką będzie mieć wydajność i finalnie – w jakim zastosowaniu sprawdzi się najlepiej.

 

Rodzaje silników hydraulicznych:

  • zębate – ciecz w ruch wprawiają koła zębate
  • tłokowe – elementem roboczym są tłoki
  • łopatkowe – ciecz poruszana jest dzięki wirnikowi łopatkowemu
  • gerotorowe – elementem roboczym są orbitalne koła z uzębieniem zewnętrznym i pierścienie z uzębieniem wewnętrznym

Parametry silników hydraulicznych

Wyróżniamy trzy podstawowe parametry, które charakteryzują silniki hydrauliczne. To na nie trzeba zwrócić uwagę przy wyborze nowego silnika i dopasowaniu go do swojej maszyny. Jednak oprócz nich sprawdź także typ kołnierza montażowego oraz średnicę wałka.

 

Parametry silników hydraulicznych:

  • chłonność – najczęściej wyrażana w dm3/s, dm3/min
  • ciśnienie – najczęściej wyrażane w MPa lub bar
  • moc – najczęściej wyrażana w kW

Zastosowanie silników hydraulicznych

Silniki hydrauliczne są stosowane w wielu gałęziach przemysłu, takich jak rolnictwo, leśnictwo, budownictwo i transport drogowy. Stosuje się je również w instalacjach przemysłowych, w tym w przemyśle przetwórczym i spożywczym.

 

Zastosowanie silników hydraulicznych jest również bardzo ważne w usługach ogólnych. Można je znaleźć w wielu samochodach osobowych, ciężarowych i innych pojazdach. Są one odpowiedzialne za uruchamianie różnego rodzaju urządzeń i mechanizmów, w tym układów wspomagania kierownicy i hamulców.

 

W jakich maszynach występują silniki hydrauliczne?

Znajdziesz je m.in. w:

  • koparkach
  • ładowarkach
  • spycharkach
  • walcach drogowych
  • wiertnicach
  • podnośnikach
  • kruszarkach

Regeneracja i naprawa silników hydraulicznych

Silniki hydrauliczne można regenerować i naprawiać po przeprowadzeniu odpowiedniej diagnozy. Doświadczony serwisant jest w stanie stwierdzić, które elementy silnika należy wymienić na nowe, aby mógł on sprawnie działać.

 

Pierwszym krokiem jest rozłożenie silnika hydraulicznego na części. Dokonuje się oględzin stanu zużycia i weryfikuje ewentualne uszkodzenia. To na tym etapie serwisant ocenia, czy warto jeszcze regenerować silnik, czy lepiej wymienić go na nowy. Dlatego trzeba dbać o części hydrauliki siłowej i regularnie je serwisować – koszt regeneracji zwykle jest niższy niż kupno nowych.

Częste uszkodzenia silników hydraulicznych

Każde urządzenie po pewnym czasie zwyczajnie może się popsuć. Dotyczy to także silników hydraulicznych. Jakie uszkodzenia zdarzają się najczęściej?

 

Awarie silnika hydraulicznego obejmują m.in.:

  • wyciek z uszczelki lub uszczelnienia wału
  • niewystarczające ciśnienie robocze w systemie pracy
  • uszkodzenie elementów wewnątrz silnika
  • nadmierny luz osiowy tłoków

Warto szybko reagować na wszelkie niepokojące objawy i zrobić przegląd silnika. Jeśli zauważysz wyciek oleju, zmniejszenie wydajności, spadek ciśnienia lub nagle układ zacznie pracować o wiele głośniej niż wcześniej – koniecznie zgłoś się do odpowiedniego serwisu. Odciąganie tego w czasie może tylko pogorszyć sytuację i sprawić, że silnik będzie nie do odratowania.

 

Przyczyną awarii silnika hydraulicznego może być także uszkodzona pompa. Dzieje się tak wtedy, kiedy z pompy – wraz z olejem – wydostają się opiłki metalu. To one powodują niszczenie części silnika i jego nieprawidłową pracę. Dlatego podczas naprawy silnika warto też zajrzeć do pompy i wyczyścić cały układ oraz wymienić olej i filtry.

Kiedy naprawić, a kiedy wymienić na nowy

Silnik warto wymienić w momencie, kiedy koszt regeneracji przekracza 80% wartości nowego podzespołu. Wtedy naprawa jest nieopłacalna i nie ma sensu jej robić. Chyba że okaże się, że czas oczekiwania na nowy silnik jest zbyt długi – wtedy lepiej jest regenerować – koszt będzie podobny, ale za to skróci się czas przestoju maszyny.

 

Tak więc, kiedy podejmujesz decyzję o tym czy naprawiać, czy regenerować, weź pod uwagę dwie rzeczy:

  • koszt nowej jednostki w porównaniu z kosztem naprawy
  • czas oczekiwania na nową jednostkę w porównaniu z czasem naprawy

 

Znając te czynniki, będziesz w stanie podjąć najbardziej opłacalną dla siebie decyzję. W razie wątpliwości zawsze możesz skonsultować swój problem z doświadczonym serwisem. Jeśli przedstawisz im swoją sytuację, na pewno pomogą Ci wybrać optymalną opcję.

 

Potrzebujesz naprawy silnika hydraulicznego? Sprawdź naszą ofertę:

Zobacz także: Regeneracja, naprawa i serwis silników hydraulicznych

Najczęściej zadawane pytania

Jakie są rodzaje silników hydraulicznych?

Wyróżniamy 4 rodzaje silników hydraulicznych. Należą do nich silniki zębate, tłokowe, łopatkowe i gerotorowe. Podział ten wynika z różnic w budowie – w każdym z tych silników znajduje się inny element roboczy, który wprawia olej w ruch.

Jak działa silnik hydrauliczny?

Silnik hydrauliczny zamienia dostarczoną do niego energię hydrauliczną na energię mechaniczną. Umożliwia on pracę poszczególnych elementów maszyny, np. ramienia koparki czy jej łyżk

Jaka jest różnica między silnikiem a pompą hydrauliczną?

Silnik hydrauliczny jest bardzo podobny do pompy. Różnią się jednak zadaniem, jakie wykonują – robią coś zupełnie odwrotnego. Pompa hydrauliczna zmienia energię mechaniczną na hydrauliczną, którą następnie przekazuje do silnika hydraulicznego. Tutaj z kolei zachodzi zmiana energii hydraulicznej na mechaniczną.

Co to jest chłonność silnika hydraulicznego?

Chłonność silnika określa, ile cieczy roboczej (oleju) jest pobierane z przewodu tłocznego w jednostce czasu. Chłonność jest więc zwykle wyrażana w dm3/min lub w dm3/s.