Polski przemysł stoczniowy to dynamicznie rozwijający się sektor naszej gospodarki, który z roku na rok odnotowuje wzrost wielkości sprzedaży. Z tego powodu wiele firm inwestuje w nowe projekty, które pozwalają im zwiększyć moce produkcyjne. Oprócz modernizowania zakładów i rozbudowywania magazynów często kupują również nowe maszyny, które ułatwiają realizację nawet bardziej skomplikowanych projektów.
Inwestycja w wysokiej jakości wyposażenie dla firm stoczniowych to inwestycja w przyszłość. Dzięki nim można rozszerzyć swoją działalność i podejmować się coraz trudniejszych zleceń, skutecznie konkurując z firmami lokalnymi i zagranicznymi. Ponadto dobrej jakości maszyny pozwolą szybciej i lepiej wykonać zadanie, co przełoży się na stuprocentowe zadowolenie klienta.
Stocznie w Polsce starają się dostosować do rynku i stale inwestują w nowoczesne linie produkcyjne. Skupiają się na poprawie swojej konkurencyjności poprzez inwestowanie w nowe technologie. Dzięki temu, na przykład, polskie stocznie mają wysoki procent udziału w kontraktach na budowę promów w Europie. Dodatkowo, mimo lekkiego spadku produkcji, nadal jest to jeden z wiodących sektorów polskiej gospodarki, jeśli chodzi o eksport.
Hydraulika siłowa w przemyśle stoczniowym odnosi się do takich maszyn, jak prasy hydrauliczne, dźwigi hydrauliczne itp., które wykorzystują ciecz jako czynnik roboczy do przekazywania energii. Stosuje się je głównie do podnoszenia ciężkich przedmiotów i obróbki dużych części na statkach. Dźwigi hydrauliczne są szeroko stosowane nie tylko w budowie okrętów, ale także w pracach załadunkowych i rozładunkowych na statkach cywilnych.
Z definicji maszyny stoczniowe nie różnią się zbytnio od innych typowych urządzeń stosowanych w różnych gałęziach przemysłu. Mamy tu przede wszystkim dźwigi i suwnice, a także rurociągi oparte na hydraulice siłowej. Podobne systemy stosowane są również na liniach produkcyjnych i nie tylko.
Dużą różnicą jest wielkość tych maszyn. Na przykład suwnice mogą mieć wysokość kilkudziesięciu metrów i udźwig do kilkuset ton. Z tego powodu systemy te są wyposażone w silniki elektryczne i pompy hydrauliczne, aby zapewnić jak największą moc.
Nawet jeśli mówimy o podobnym typie urządzeń, to obszar ich zastosowania jest dość specyficzny i wymaga pewnego specjalnego podejścia, dlatego warto korzystać z usług zaufanego serwisu maszyn, który ma doświadczenie w pracy z maszynami stoczniowymi.
W stoczniach obowiązują napięte terminy – wszystko musi odbywać się szybko, ale nie kosztem bezpieczeństwa. Podnoszenie, pchanie i ciągnięcie z dużą siłą – dzięki wysokowydajnym siłownikom przemysłowym używanym w przemyśle stoczniowym pracownicy mogą bezpiecznie przenosić ciężkie ładunki. Podnośniki hydrauliczne, podnośniki synchroniczne lub mechaniczne systemy pozycjonowania – firmy takie jak Bosch Rexroth oferują szeroką gamę rozwiązań systemowych do podnoszenia, opuszczania i wyrównywania ciężkich ładunków. Systemy te są stosowane zarówno w przemyśle stoczniowym, jak i w innych dziedzinach przemysłu, w których konieczne jest długotrwałe oddziaływanie dużych sił.
Gdy dochodzi do awarii maszyn stoczniowych, cała działalność firmy zostaje wstrzymana. Konieczne jest szukanie szybkiego i skutecznego rozwiązania. Może to kosztować cenny czas, pieniądze i zasoby.
Jakie są najczęstsze awarie maszyn stoczniowych?
Bez względu na to, jak dobrze konserwujemy swój sprzęt, w pewnym momencie ulegnie on awarii. Wiąże się to nie tylko z koniecznością naprawy, ale także z przestojami w firmie, utratą czasu i przychodów. Przestoje sprzętu mogą być bardzo kosztowne, ale awaria sprzętu może być jeszcze gorsza, jeżeli w jej wyniku pracownik ulegnie wypadkowi.
Główną przyczyną awarii sprzętu stoczniowego jest przegrzanie. Zatkana chłodnica oleju może powodować przegrzanie, które może prowadzić do awarii silnika lub innych kosztownych problemów.
Aby zapobiec przegrzaniu i innym przyczynom awarii, należy przestrzegać skutecznego planu konserwacji zapobiegawczej. Obejmuje on regularną wymianę filtrów i płynów, smarowanie części ruchomych, kontrolę wzrokową podzespołów i regulację silnika.
Praca z dużymi obciążeniami powoduje duże obciążenie elementów konstrukcyjnych maszyn stoczniowych, takich jak ramy, osie i opony. Jeżeli obciążenie przekracza nośność danego elementu, może on ulec uszkodzeniu przed zakończeniem podnoszenia – zwłaszcza jeżeli w tym elemencie są już jakieś uszkodzenia, które zostały niezauważone podczas kontroli. Aby uchronić pracowników przed obrażeniami oraz uszkodzeniem mienia i sprzętu, ważne jest, aby przed rozpoczęciem każdej zmiany kontrolować wszystkie elementy konstrukcyjne urządzeń pod kątem oznak zmęczenia lub pęknięć.
Układ hydrauliczny przenosi moc do różnych części maszyny, aby wprawić ją w ruch. W przypadku awarii lub przecieku któregoś z elementów układu maszyna nie będzie w stanie wykonać swojego zadania, co może doprowadzić do awarii innych elementów. Może to spowodować poważne problemy zarówno dla mienia, jak i dla ludzi, jeżeli z powodu braku mocy nie będzie można prawidłowo podnosić ładunków. Budowa układu hydraulicznego jest dość skomplikowana i wymaga fachowego spojrzenia, dlatego najlepiej jest nawiązać stałą współpracę w zakresie serwisu maszyn.
Firma Banat naprawia wszystkie typy pomp i silników hydraulicznych. Przy pomocy własnych stacji diagnostycznych sprawdzamy, czy naprawione urządzenie utrzymuje wszystkie parametry na właściwym poziomie nawet przy krytycznym obciążeniu, a także gwarantujemy, że naprawiony produkt będzie mógł pracować w maszynie przez wiele lat. Firma Banat ma łatwy dostęp do części. Możemy również wykonać na zamówienie uszczelnienia najwyższej jakości.
Na wyposażeniu firmy Banat znajduje się również magazyn pomp i silników hydraulicznych. Nie ma problemu, by szybko dostarczyć potrzebne części do klienta, a także zająć się ich montażem.