BANAT Sp. z o.o. Łąkta Górna 534

Łąkta Górna 534

32-731 Żegocina

tel: +48 600 203 400

biuro@banat.pl

pon-pt 7-17

Hydraulika siłowa to dziedzina, bez której trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie wielu działających na rynku branż. Siłowników, pomp i silników hydraulicznych używa się w dużej liczbie specjalistycznych urządzeń i ciężkich maszyn, m.in. rolniczych i budowlanych. Silnik hydrauliczny odgrywa wśród podzespołów hydrauliki siłowej szczególną rolę. Jego zadaniem jest przekształcenie energii w pracę, a co za tym idzie – wprawienie maszyny w ruch. Od silnika hydraulicznego zależy praca maszyny, a więc utrzymanie podzespołu w pełnej sprawności jest kwestią kluczową. Zapewnia to regularne serwisowanie i wykonana w odpowiednim czasie naprawa lub regeneracja silników hydraulicznych.

Rodzaje silników hydraulicznych – z jakimi typami silników możemy się spotkać?

Silniki hydrauliczne można podzielić na kilka grup ze względu na budowę i sposób działania. Różne typy silników mają z kolei różne przeznaczenie.

Silniki hydrauliczne szybkoobrotowe

Odznaczają się prostą konstrukcją, dzięki czemu są niezawodne w działaniu. Mają jednak jedną wadę – rozwijanie dużego momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych nie jest w ich przypadku możliwe. Z tego powodu szybkoobrotowe silniki hydrauliczne są często stosowane jako zamiennik silników elektrycznych, na przykład do napędu pomp lub urządzeń pomocniczych, gdzie nie jest wymagana mała liczba obrotów na minutę. W takim przypadku konieczne jest zastosowanie reduktora w celu zmniejszenia prędkości obrotowej silnika elektrycznego do pożądanej wartości.

Silniki hydrauliczne z przekładnią wolnoobrotową

Rodzaj silników hydraulicznych stosowanych do napędu różnego rodzaju maszyn. Mają szerokie zastosowanie – używa się ich w tartakach, instaluje w ładowarkach kołowych itd. Silnik hydrauliczny z przekładnią wolnoobrotową jest zdolny do ciągłego obracania się z tą samą prędkością przez długi okres, a także może być wykorzystywany do utrzymywania pierwotnego położenia, gdy nie jest w ruchu. Dobrym tego przykładem jest zdolność silnika hydraulicznego z przekładnią wolnoobrotową do pozostawania w miejscu nawet po zmianie ciśnienia cieczy. Silniki te są również stosowane w urządzeniach, które mają duże napędy obrotowe, takich jak dźwigi.

Silnik hydrauliczny

Silniki hydrauliczne łopatkowe

Podzespoły te działają na tej samej zasadzie co inne silniki, ale wykorzystują ciekły czynnik układu hydraulicznego zamiast energii elektrycznej lub sprężonego powietrza. Mechaniczny sygnał wyjściowy z silnika może przybierać różne formy, takie jak ruch obrotowy lub liniowy, i może być wykorzystywany do obracania kół, podnoszenia pojazdów, a nawet do wytwarzania energii elektrycznej. Wysoki stosunek mocy do masy tych maszyn sprawia, że są one idealne do zastosowań, w których liczy się waga i przestrzeń, na przykład w systemach samochodowych. Są one również przydatne w zastosowaniach podwodnych, w których silniki elektryczne nie mogłyby działać.

Silniki hydrauliczne wolnoobrotowe wielotłoczkowe

Silniki hydrauliczne tego rodzaju są w stanie wytworzyć duży moment obrotowy ze stosunkowo niewielkiej ilości oleju. Wolnoobrotowe wielotłoczkowe silniki hydrauliczne są zwykle stosowane do zasilania urządzeń wymagających wysokiego momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych, na przykład sprawdzają się w przypadku platform wiertniczych, sprzętu górniczego lub pojazdów budowlanych. Ten typ silnika hydraulicznego może zapewnić znacznie większy moment obrotowy niż silnik przekładniowy o równoważnej wielkości, a jego zaletą jest możliwość sterowania kierunkiem i prędkością obrotową poprzez zmianę natężenia przepływu i ciśnienia cieczy wpływającej do silnika.

silnik hydrauliczny wolnoobraotowy

Regeneracja i naprawa silników hydraulicznych – serwis podzespołów hydrauliki siłowej

Silnik hydrauliczny odpowiada za sprawne działanie wielu maszyn i specjalistycznych urządzeń. Jeśli silnik ulega uszkodzeniu, jest to bardzo niekorzystna sytuacja dla firmy. Może to bowiem zaowocować spowolnieniem lub zupełnym zatrzymaniem prac. A przestój prowadzić może do niedotrzymania terminów, co z kolei oznaczać może straty finansowe. Dlatego właśnie warto zadbać o to, żeby podzespoły hydrauliki siłowej funkcjonowały bez zarzutu. Kluczowe jest regularne serwisowanie pomp i silników hydraulicznych. W tym kontekście często zamiennie używa się terminów naprawy i regeneracji. Nie każdy jednak wie, że te dwa pojęcia się różnią. Najważniejszą różnicą między naprawą a regeneracją silnika hydraulicznego jest zakres prac wykonywanych przy silniku.

Naprawa silników hydraulicznych

Naprawa silnika ma na celu rozwiązanie konkretnych problemów występujących w jednostce. Problemy te mogą obejmować wysoki poziom hałasu, przegrzanie lub inne problemy spowodowane przez część, która musi zostać wymieniona. Naprawiony silnik powinien zostać przetestowany pod koniec procesu naprawy, aby upewnić się, że spełnia standardy przemysłowe i działa bez zarzutu.

Regeneracja silników hydraulicznych

W silniku regenerowanym zwykle wymienia się wszystkie części – w tym krytyczne elementy podlegające zużyciu, takie jak łożyska, uszczelki, wały, przekładnie i obudowy – a następnie poddaje się go pełnemu testowi sprawności i niezawodności. Oznacza to, że kupując regenerowaną jednostkę od producenta lub zaufanego sprzedawcy, otrzymuje się produkt, który pod względem jakości i wydajności odpowiada nowemu.

Główna różnica między naprawą a regeneracją silnika hydraulicznego polega więc na tym, że jednostki regenerowane przechodzą szereg procedur mających na celu zapewnienie, że spełniają wszystkie oryginalne specyfikacje eksploatacyjne. W większości przypadków jedynymi częściami zachowanymi z oryginalnej jednostki są obudowa, wał i tabliczka znamionowa. Cała reszta jest wymieniana, łącznie z łożyskami, wirnikami, tulejami i pierścieniami ślizgowymi. Otrzymany produkt jest praktycznie nie do odróżnienia od nowego silnika pod względem jakości, tolerancji i wydajności.